Kanotur helt på grensen

Som alltid ble årets pinsetur for troppen preget av strålende sol. Denne gangen var imidlertid turen helt på grensen!

Av Mikkel Rev

17. maiklærne var så vidt pakket bort før speidere i troppen sto klare bak City. Etter bare kort tid satte en rekke biler kursen mot Ørje. En snau time senere var vi fremme på Rørvik camping. Der ble kanoner fort satt på vannet og vi begynte vår ferd ut mot det ukjente. Målet var egentlig Trolløya men etter noen timer på vannet med mye zig-zag padling, litt vind og sterk sol fant vi ut at den lille øygruppen "skrimmel skrammel" eller noe tilsvarende også ville fungere.
Vi slo oss til på den største av øyene der speiderne slo leir ganske fort etter noe bading, utforsking og middag. Denne dagen tok vi tidlig kveld.

Søndag morgen snublet speidere seg ut av posene sine. De fleste hadde hatt besøk av en mygg eller to. Dagens mål var Trolløya, en øy som er delt i to av riksgrensen mellom Norge og Sverige. Vi spiste lunsj i Sverige før vi dro hjemover igjen, men vi hadde et stopp på en grensevarde hvor speiderne sto og gjorde ting som bare kan gjøres på en grense.

Trygt tilbake på "skrimmel skrammel" ville Emma, Johan, Rose og Sara ta svømmemerket og det klarte de med god margin (BRAVO til dem!). De andre speiderne badet, veltet kanoer, nøt sol og slappet av.
Kvelden kom krypende, Richard kom padlende,  og mat-konkurransen var i gang. Patruljene stekte, kokte og lagde nydelige retter som Mikkel Rev og Maya fikk være hoveddommere på. Vi bedømte etter smak og utseende på retter, omgivelser, service og totalt inntrykk. Konkurransen var tøff, men til slutt var det FALK som stakk av med seieren og vinner med det en helaften på Peppes.
Kvelden ble avsluttet med leirbål, men denne gangen et flytende bål som fikk brenne på en flåte pga skogbrannfare. Det ble et stemningsfullt leirbål, med vakker utsikt, god underholdning og et fint bål.
Natten og jaktmyggen kom sigende på og alle krøp til sengs.

Mandag morgen, var det frokost og pakking før vi padlet lykkelige hjemover. Vel fremme pakket vi kanoner, badet, spiste og ventet på å bli hentet. Turen var helt på grensen, med det er et bra sted å være, spesielt på speidertur.

Se bilder fra turen her

Neste

Leir for de uten høydeskrekk